L’espai i els objectes són, per si mateixos, estímuls per
treballar habilitats cognitives bàsiques i imprescindibles. Conèixer i
dominar l’espai és el primer pas per estructurar el pensament i poder operar
més tard amb imatges mentals.
La relació de l’espai amb els objectes, les matèries i els
materials també activa unes funcions lògiques més elevades que nodriran la
construcció de l’aprenentatge.
La manipulació i l'assaig-i-error seran la via per aquest treball
d’integració dels coneixements.
Moltes són les situacions que representen una oportunitat
d’aprenentatge. Unes es donen en un context d’aula, davant d’un repte, o una
proposta i les altres en un entorn lliure i de creació espontània. En aquestes
imatges mostrem dos d’aquests moments.
En una activitat de treball global sorgida a partir d’un repte
presentat durant el desenvolupament del projecte integrat de la classe Picarol,
els alumnes construeixen la maqueta d’una granja. La motivació és clara i
sorgeix d’una pregunta: Com podem construir un tancat pels animals?
En canvi, en una activitat completament lúdica a l’aire lliure,
els nens i nenes fan obres d’enginyeria experimentant amb materials naturals.
En les dues ocasions, en cooperació, els alumnes manipulen i
mesuren, compten, fan estimacions i comparen mides, formes i altres conceptes
matemàtics.
Les converses que tenen els alumnes després d’activitats
d’aquesta mena, permeten fixar alguns dels coneixements que s’adquireixen i
que serviran de base per aprendre conceptes més complexos. I tot això,
gaudint de valent i compartint vivències!
Imatges
Imatges
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.