Els mainaders
Els nois i noies de la classe Mireia de cinquè
de primària han iniciat avui el seu càrrec de mainader. La seva actuació es portarà a terme en dos torns de tres
setmanes cada un. La meitat dels alumnes d’aquesta classe ha començat avui a
primera hora del matí, distribuïts a les classe d’Educació Infantil i
compartiran amb els nens i nens més petits la primera estona del dia. A cada
classe de Parvulari hi aniran un o dos
mainaders.
Els mainaders col·laboren i interaccionen amb
els companys més petits tot participant en les activitats que es desenvolupen a
l’aula i són un model per a ells.
Aquesta interacció és molt positiva tant per als
nois i noies grans com per als menuts. Els
petits aprenen dels més grans recursos i actituds davant de les moltes i diferents situacions que es
produeixen en la primera estona del matí. Descobreixen que a l’escola es poden fer activitats amb
altres nens i nenes que no són de la seva classe o de la seva edat. També comencen
a participar d’una forma indirecta en la vida de l’escola (a partir del
coneixement d’aquests nois i noies més
grans).
D’altra banda, els més grans aprenen a adaptar-se
a altres realitats, tot buscant recursos
més assequibles per als petits per tal de resoldre situacions. Miren d’adequar
el llenguatge. També aporten iniciatives al joc dels petits, sense dirigir.
S’organitzen entre ells per explicar
contes, fer titelles o jocs . Aprenen a valorar l’actitud dels mestres i
finalment, participen en la vida i realitat dels petits a l’escola.
Per tal que l’actuació aconsegueixi els
objectius, cal preparar bé aquest càrrec. Abans de començar, es fa una reunió a
la classe dels nois i noies que assumiran aquest càrrec i s’explica que vol dir
fer de mainader. Molts recorden de
manera entranyable els mainaders que
tenien quan anaven a Parvulari.
Es mira de fer-los veure que han de prendre
una actitud d’ajuda i respecte cap als petits, això vol dir que no han de
resoldre els seus problemes sinó que els han d’ajudar a buscar recursos per aconseguir
fer-ho per sí mateixos, per la qual cosa poden demanar ajuda a la tutora de la
classe. També durant el temps que faran de mainaders podran portar a terme
alguna activitat que els faci il·lusió: explicar un conte, organitzar un joc,
fer titelles... cosa que caldrà preparar
bé amb l’ajuda de les tutores.
Aquesta interacció i actitud d’ajuda i
col·laboració els ensenyarà a ser més responsables, de manera que aprendran a ser
conseqüents amb els seus compromisos, a mostrar interès per les activitats dels
altres, a valorar de forma constructiva les aportacions dels altres, a ajudar als
companys quan ho demanin i a sol·licitar l’ajut dels altres quan calgui.
Un cop han acabat les tres setmanes fan una
crònica on valoren la seva feina. Les mestres d’Educació Infantil llegiran la
crònica als seus alumnes i hi faran un comentari escrit pensat per tot el grup.
El més segur és que després d’aquest període
s’hauran creat llaços afectius ben positius entre grans i petits.
|
dilluns, 23 de setembre del 2013
COMENCEN ELS MAINADERS
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.