dilluns, 23 de setembre del 2013

COMENCEN ELS MAINADERS

Els mainaders



Els nois i noies de la classe Mireia de cinquè de primària han iniciat avui el seu càrrec de mainader. La seva actuació es portarà a terme en dos torns de tres setmanes cada un. La meitat dels alumnes d’aquesta classe ha començat avui a primera hora del matí, distribuïts a les classe d’Educació Infantil i compartiran amb els nens i nens més petits la primera estona del dia. A cada classe de Parvulari hi aniran un o  dos mainaders.
Els mainaders col·laboren i interaccionen amb els companys més petits tot participant en les activitats que es desenvolupen a l’aula i són un model per a ells.
Aquesta interacció és molt positiva tant per als nois i noies grans com  per als menuts. Els petits aprenen dels més grans recursos i actituds davant de  les moltes i diferents situacions que es produeixen en la primera estona del matí. Descobreixen  que a l’escola es poden fer activitats amb altres nens i nenes que no són de la seva classe o de la seva edat. També comencen a participar d’una forma indirecta en la vida de l’escola (a partir del coneixement d’aquests nois i noies  més grans).
D’altra banda, els més grans aprenen a adaptar-se a altres realitats, tot buscant  recursos més assequibles per als petits per tal de resoldre situacions. Miren d’adequar el llenguatge. També aporten iniciatives al joc dels petits, sense dirigir. S’organitzen  entre ells per explicar contes, fer titelles o jocs . Aprenen a valorar l’actitud dels mestres i finalment, participen en la vida i realitat dels petits a l’escola.
Per tal que l’actuació aconsegueixi els objectius, cal preparar bé aquest càrrec. Abans de començar, es fa una reunió a la classe dels nois i noies que assumiran aquest càrrec i s’explica que vol dir fer de mainader. Molts  recorden de manera entranyable  els mainaders que tenien quan anaven a Parvulari.
Es mira de fer-los veure que han de prendre una actitud d’ajuda i respecte cap als petits, això vol dir que no han de resoldre els seus problemes sinó que els han d’ajudar a buscar recursos per aconseguir fer-ho per sí mateixos, per la qual cosa poden demanar ajuda a la tutora de la classe. També durant el temps que faran de mainaders podran portar a terme alguna activitat que els faci il·lusió: explicar un conte, organitzar un joc, fer titelles...  cosa que caldrà preparar bé amb l’ajuda de les tutores.
Aquesta interacció i actitud d’ajuda i col·laboració els ensenyarà a ser més responsables, de manera que aprendran a ser conseqüents amb els seus compromisos, a mostrar interès per les activitats dels altres, a valorar de forma constructiva les aportacions dels altres, a ajudar als companys quan ho demanin i a sol·licitar l’ajut dels altres quan calgui.
Un cop han acabat les tres setmanes fan una crònica on valoren la seva feina. Les mestres d’Educació Infantil llegiran la crònica als seus alumnes i hi faran un comentari escrit pensat per tot el grup.
El més segur és que després d’aquest període s’hauran creat llaços afectius ben positius entre grans i petits.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.