A
l’escola, per Sant Nicolau, els alumnes de Secundària, de quart d’ESO
concretament, assumeixen el rol dels mestres per un dia any rere any.
Aquest
costum s’inspira en la tradició anomenada del “Bisbetó” i permet que els
infants més grans assumeixin durant un dia el paper dels adults. S’inicia a
l’Edat Mitjana i es manté al llarg dels segles a l’abadia de Montserrat.
Els
valors que aporta aquesta pràctica són lloables. Els alumnes grans entenen la
responsabilitat dels seus mestres i en viuen les dificultats quotidianes. Els
cal un esforç de responsabilitat i d’empatia que no és gens fàcil. D’altra
banda, els petits gaudeixen d’un dia diferent en el qual veuran com a referent
un dels seus companys més grans que durant el matí i fins a l’hora de dinar
serà el seu mestre.
Malgrat
que la interacció a la nostra escola entre grans i petits és una realitat molt
habitual, el canvi de rol crea un escenari diferent. La preparació de la
proposta requerirà seguir tot un protocol: assignació de càrrecs, reunions amb
els propis professors, reunions amb els mestres dels petits per tal d’anticipar
la dinàmica i preveure totes les situacions... en definitiva, tenir el control
d’allò que s’esdevindrà.
Les
mestres dels més petits però, hi són i no hi són, ja que es mantenen en un
segon pla amb discreta proximitat, alerta de les emocions dels més petits que
de vegades necessiten el seu referent. D’aquesta manera podran fer de manera
objectiva l’avaluació dels “mestres” tot i que els més petits tindran també
molt a dir.
Grans
i petits hauran crescut durant aquest dia, vivint una experiència intensa que
difícilment oblidaran.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.