dimarts, 20 de gener del 2015

SIMBOLOGIA

Els símbols apareixen en la vida quotidiana en tots els objectes, els espais, les imatges... Aviat els nens s'adonen de la seva funció, en reconeixen molts i els perceben com a útils o necessaris.
La comprensió d'aquests símbols, la seva interpretació i la seva creació, depenen de les habilitats de pensament i tenen a veure amb l'abstracció.
Aquesta activitat es pot fer com un joc, però es pot integrar en l'entorn i la dinàmica quotidiana dels nens i les nenes amb l'objectiu que sigui un exercici significatiu.
A l'Escola es desenvolupa un projecte de SIMBOLOGIA de manera progressiva que es concreta a EI5 tot i que des de EI3 es treballa per crear-ne la base. Aquest projecte és global i es fonamenta amb les accions quotidianes més personals i importants: els hàbits.
En  estones determinades, en ple treball d'hàbits, a EI3 s'enumeren el seguit d'accions que els nens i nenes hauran d'anar automatitzant (per exemple: deixar bé la cadira, treure's la bata i penjar-la bé al vestidor) i es té cura de l'ordre en què s'han de fer, segons l'ordre verbal. Tot i que el treball recau en els hàbits, hi ha un objectiu que no és evident i que s'encamina al projecte de la SIMBOLOGIA.
A EI4, es parteix també del treball d'hàbits per anar desenvolupant la proposta. Els hàbits a realitzar, acció per acció, es fotografien i s'exposen ordenades segons la seqüència de realització que hauran de fer. Les fotografies intervenen a EI4 perquè els nens i nenes ja van interioritzant un cert ordre gràfic: un costat a l'altre, és a dir d'esquerra a dreta i la seqüenciació. Abans de portar a terme les accions, es llegiran i es verbalitzaran.
Finalment, a EI5, a poc a poc s'aniran substituint les fotografies que corresponen a les accions per uns símbols inventats i consensuats entre tots els nens, cosa que conformarà un codi col·lectiu propi de la classe. Aquest codi només és comprensible pel grup classe ja que es necessitaria un codi universal per ser entès per tothom.
Es pot establir una relació entre el codi simbòlic col·lectiu creat i el codi gràfic (universal en aquest cas) que representarà l'alfabet.
Així, mentre es fa un treball d'hàbits, es desenvolupen les habilitats de pensament d'una manera molt significativa i motivadora pels nens i nenes.
Les famílies de la classe Del Parc poden veure l'àlbum de fotografies complet a través del GV de la seva aula.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.