dimarts, 27 de febrer del 2018

TREBALLANT EL PENSAMENT CRÍTIC: L’AUTOAVALUACIÓ



Tenir una mirada crítica i plena de rigor cap a les situacions és una habilitat que s’adquireix amb esforç, treball i pràctica.
Una actitud crítica positiva requereix informació, empatia, capacitat d’escolta i una mirada oberta que surti d’un mateix.
Des de ben petits, quan els infants comencen a fer la descoberta de les relacions, es pot anar ajudant-los a reflexionar sobre les situacions naturals i significatives que succeeixen en el seu entorn proper per anat incidint en les habilitats de pensament i treballar la mirada crítica.
I per assolir aquesta fita cal mirar-se primer un mateix.
L’autoavaluació és una eina molt adequada, no només per ajudar en el procés de la metacognició sinó també per propiciar aquesta reflexió personal amb naturalitat i de la manera més objectiva que sigui possible.
Els nens i nenes més petits de les classes Cu-cut, Picarol i El Molí ja participen en aquesta pràctica amb un llenguatge i una realitat adequada a l’edat.
Amb unes preguntes concretes relatives a les seves emocions, a la seva actitud, al seu esforç en el procés o al seu resultat, els infants aprenen a reflexionar i verbalitzar sense prejudicis el que pensen sobre la seva tasca. El fet de simbolitzar obertament la seva opinió els ajuda a acceptar els errors i les petites frustracions.
A poc a poc, els infants van comprenent que expressar  dubtes, errors, èxits i satisfaccions els ajuda a millorar i llavors estan preparats per posar la mirada en els processos dels altres.
Tota aquesta dinàmica contribuirà sens dubte a la formació del seu pensament crític.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.