Tenir
una mirada crítica i plena de rigor cap a les situacions és una habilitat que
s’adquireix amb esforç, treball i pràctica.
Una
actitud crítica positiva requereix informació, empatia, capacitat d’escolta i
una mirada oberta que surti d’un mateix.
Des
de ben petits, quan els infants comencen a fer la descoberta de les relacions,
es pot anar ajudant-los a reflexionar sobre les situacions naturals i significatives
que succeeixen en el seu entorn proper per anat incidint en les habilitats de
pensament i treballar la mirada crítica.
I
per assolir aquesta fita cal mirar-se primer un mateix.
L’autoavaluació
és una eina molt adequada, no només per ajudar en el procés de la metacognició
sinó també per propiciar aquesta reflexió personal amb naturalitat i de la
manera més objectiva que sigui possible.
Els
nens i nenes més petits de les classes Cu-cut, Picarol i El Molí ja participen
en aquesta pràctica amb un llenguatge i una realitat adequada a l’edat.
Amb
unes preguntes concretes relatives a les seves emocions, a la seva actitud, al
seu esforç en el procés o al seu resultat, els infants aprenen a reflexionar i
verbalitzar sense prejudicis el que pensen sobre la seva tasca. El fet de
simbolitzar obertament la seva opinió els ajuda a acceptar els errors i les
petites frustracions.
A
poc a poc, els infants van comprenent que expressar dubtes, errors, èxits
i satisfaccions els ajuda a millorar i llavors estan preparats per posar la
mirada en els processos dels altres.
Tota
aquesta dinàmica contribuirà sens dubte a la formació del seu pensament crític.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.