dijous, 16 de març de 2017

VIDA SOCIAL A EI: DEL JO CAP AL NOSALTRES - MÉS TALLERS OBERTS DE CIÈNCIA

La Vida Social és una estructura que organitza i vehicula la implicació de totes les persones en la gestió de la dinàmica de l'Escola.
El càrrec que tots els infants tenen va més enllà d'una funció  o d'una tasca perquè té com a finalitat la formació de persones compromeses, responsables i implicades. Aquesta presa de consciència requereix un recorregut que comença a l'Etapa d'EI, quan els alumnes encara són força egocèntrics per evolució.
Després d'un període dedicat a l'adaptació, els alumnes d'EI3 comencen a assumir petites tasques en l'entorn de l'aula que primer són portades a terme de manera puntual, sense durada i després ja es mantenen un temps curt. Són tasques relatives a l'ordre i centrades en l'entorn proper que requereixen el valor i l'hàbit  de la constància. Exemples d'aquests càrrec poden ser portats a terme pels ENCARREGATS DELS TOVALLONS O DE LES MOTXILLES.
A EI4 el curs ja comença amb l'assignació de càrrecs. Les tasques que comporten també tenen el pes en l'ordre però van adquirint a poc a poc certa complexitat i poden esdevenir tasques organitzatives que ja requereixen una certa iniciativa i per tant necessiten de l'aportació personal de l'alumne que porta a terme el càrrec. Un exemple d'aquest tipus de càrrec pot ser EL CAP DE TAULA.
En general cap a EI5, però també pot passar cap a finals d'EI4, els càrrecs ja poden comportar una càrrega de gestió que demanarà capacitat de decisió, de resiliència, generositat, paciència i treball en grup. El càrrec surt de l'aula i la tasca repercuteix a l'etapa. Són exemples ELS ENCARREGATS DEL BERENAR O DE LES TAULETES.
El mateix càrrec però pot tenir una funció diferent a cada edat o segons cada nen ja que el grau de complexitat pot variar segons la necessitat.
La Vida Social és una estructura molt viva ja que s'adapta a les necessitats i dóna resposta als diferents ritmes i models tant personal, com social com d'aprenentatge. És una eina idònia en una societat diversa. En la Vida Social es fonamenta també el treball en equip, cosa transcendent en aquesta etapa de formació dels requisits globals de cadascú, quan l'infant adquireix pautes, estratègies i recursos per la interacció que ha de ser la dinàmica bàsica d'actuació.
A poc a poc els alumnes van prenent consciència de la pròpia tasca. Primer s'adonen del seu esforç i resultat i si reben el reconeixement adequat, el benefici repercuteix directament en la seva autoestima. Més tard perceben l'aportació de la seva tasca cap a l'entorn, la qual, si està ben feta, recau directament en la bona dinàmica general. 
Així, a poc a poc es va entrant en aquesta cultura social que ha de ser un dels valors principals en l'educació i en la vida de les persones. 
SEGON TALLER DE CIÈNCIA
Ahir es va realitzar la segona mostra d'alguns dels tallers de ciència que s'han fet durant aquest curs on les famílies van poder veure el material utilitzat i el contingut del taller, tot interaccionant amb els alumnes. En aquesta ocasió els nois de primer d'ESO van ser els "professors" compartint protagonisme amb els nens de les classes Picarol, L'Estel i Virolets. Avui es farà el tercer i darrer taller.










 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.