L’evolució
social dels infants és un procés que es va desenvolupant i es fonamenta en
l’autonomia que cadascú va adquirint, el llenguatge, el progrés en la
consciència de les emocions i en les situacions quotidianes.
El
pas del jo al nosaltres és difícil i complex i necessita de l’acompanyament i
del model de l’adult referent.
Els
infants, en un primer estadi, no necessiten la interacció amb els iguals. A poc
a poc, van descobrint que no estan sols i poden compartir espais, tot
reconeixent que hi ha d’altres companys però desenvolupant l’activitat
individualment.
Més
tard, ja proven d’interaccionar i és en aquest moment que els conflictes
apareixen. Fets puntuals es poden percebre com agressions o amenaces i llavors
la reacció no està meditada, és un impuls. Amb l’ajuda de l’adult, els infants
poden anar posant paraules a allò que els passa, a allò que senten i així van
aprenent a poc a poc estratègies i van adquirint recursos per negociar. Cadascú
al seu ritme.
Al
final de l’etapa d’Educació Infantil, tot i que persisteixen els conflictes i
continuen sent intensos, els infants han madurat i poden establir, seguir i
fer-se seves unes normes. En aquest moment ja estan preparats per a jugar i
actuar en equip de manera eficaç. També troben sovint l’amic íntim, que serà un
gran aliat encara que pot ser que aquest no sigui el definitiu.
En
tot aquest procés, el referent adult com a mediador i model té un paper
rellevant.
En
aquestes fotografies es veuen alumnes d’EI4 jugant lliurement en un espai obert
i segur. El joc és el mitjà més ric i adequat per ajudar al desenvolupament de
la socialització.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.