dilluns, 23 de novembre de 2020

TREBALL COOPERATIU


El Cicle 1 de l'Etapa 1 és el període on l'infant adquireix els recursos personals i socials que seran els pilars per assolir els recursos del seu aprenentatge.

L'Escola ha d'oferir una organització que permeti adquirir i desenvolupar les estratègies necessàries per al treball cooperatiu.

El treball cooperatiu és un dels models més rics per aprendre, ja que s'adapta a ritmes i models d'aprenentatge, permet desenvolupar recursos, potenciar habilitats i conscienciar i treballar limitacions. Les aportacions de cada infant suma a la dels altres i el resultat creix. El procés que s'ha fet en el desenvolupament d'un treball en cooperació assegura l'assoliment dels aprenentatges.

El treball cooperatiu és una metodologia que permet afrontar els reptes actuals. L'essència del treball cooperatiu es basa en remar tots junts cap a un objectiu comú, entenent que tothom és important. Sense la implicació de tothom la barca no avança i per tant no arribarem mai a assolir l'objectiu.

Per altra banda el treball cooperatiu parteix del diàleg per garantir una presa de decisions conjunta. Saber escoltar els altres i veure que les nostres opinions canvien quan interactuem, ens fa veure que no som guardians de totes les certeses, ans al contrari, posseïm parcel·les de coneixement que compartides esdevenen autèntiques certeses contrastades.

Per últim, el treball cooperatiu parteix de la seqüència d'observar i pensar individualment, proposar individualment i sotmetre a debat i per últim acordar una presa de decisions conjunta. Aquesta seqüència ens permetria ser conscients del món que ens envolta i actuar en conseqüència, ja que funcionem d'una forma molt mecànica, sempre prioritzant l'acció a la planificació o la reflexió. Vivim en una societat en què es prima la rapidesa, la immediatesa i també el resultat, però necessitem pausa i reflexió perquè aquest resultat sigui de molt més bona qualitat.

El paper del docent en aquest nou marc també canvia. Planteja l'activitat als infants, els presenta els recursos de què disposen i es retira a un segon pla. Passa a ser un guia que els acompanya i els dóna suport en funció del qual li demana cada petit grup, no ja el grup classe.

En resum, en un moment en què barrejar-se és complicat, considerem clau prioritzar el treball cooperatiu dins del grup classe, el grup bombolla, ja que aconseguirem que el llenguatge, les emocions, el joc, els hàbits... flueixin de manera natural i espontània. L'aprenentatge entre iguals és la clau per fomentar oportunitats educatives úniques i inoblidables.

Imatges

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.